Beskrivning
2017 års specialmodell av F1/3G med svart micarta är en verklig höjdare, här återfinns för första gången en distinkt, detaljrik lasergravyr av JAS 39 Gripen NG (Next Generation) tillsammans med den traditionella ovala logotyp som varit Fällknivens kännemärke under mer än tjugo år. Skaftets medaljong i nickelsilver är täckt med ett 30 my tjockt lager av 24 k guld, vanligen brukar man bara addera 2-3 my. Parerstång, rörnit och skaftnitar är i nickelsilver på denna utsökta fulltångekniv. Kniven levereras med heltäckande svart läderslida i en snygg presentask. Hur stor den slutgiltiga upplagan blir är ännu inte bestämt men de första exemplaren om bara ca hundra stycken av varje sort dyker upp under våren/sommaren 2017. Att upplagan blir så liten som hundra exemplar beror på att kniven i sann Loveless-design tillverkas helt och hållet för hand. Bladet är tillverkat i vårt bästa stål, ett laminerat pulverstål som vi kallar 3G, ett vanadin-molybden-stål som håller skärpan mycket bra – självklart har bladet en konvex egg, något som vi är ensamma om i världen att erbjuda. Även om kniven i första hand säljs som samlarföremål är bruksvärdet minst lika högt – alla våra knivar är designade för att kunna användas fullt ut och det gäller verkligen de aktuella F1/3Gmm och F1/3Gbm.
De första konturerna av vår storsäljare F1 såg dagens ljus redan 1987, det vill säga, för 30 år sedan. Vårt företag hade fått i uppgift av FMV/Flyg att ta fram en ny överlevnadskniv för det svenska försvarets piloter, ett verkligt spännande projekt. Vi började med att köpa in mängder med knivar inom ett visst storleksintervall, en av premisserna var att kniven skulle rymmas i benfickan på piloternas skyddsdräkt. Den skulle vara stark, hålla skärpan, ha en ergonomisk, komfortabel form, fungera med både våta och frusna händer. Man skulle också kunna spänta med, operera skador i fält, användas i strid, för att nu nämna några önskvärda egenskaper.
Ett omöjligt uppdrag kan tyckas!
Vi började med att fälttesta ett större antal knivar, både slid- och fällknivar, de allra flesta från välkända, välrenommerade tillverkare från USA, Europa och Japan. Märkligt nog, ingen höll måttet! Flaskhalsen var den svenska vintern som satte gränserna för vad som var möjligt. Beträffande fällknivar fann vi att de var för veka och inte tillräckligt tillförlitliga, särskilt inte när det kom in snö, is eller smuts i låsmekanismen. Slidknivarna föll på att de hade kylande metall i skaftet eller att de orsakade skavsår eller var så utformade att de inte gav ett nog säkert grepp.
I det läget satte jag mig ned och började ställa upp parametrar för hur en överlevnadskniv för piloter skulle se ut och det var en verklig utmaning. Att kniven skulle vara lätt kom sig av att om kniven var för tung skulle den dra sönder tyget i benfickan om piloten skulle tvingas skjuta ut sig ur ett störtande plan, det handlar om stora G-krafter. Samtidigt skulle den ju helst vara både stark och hålla skärpan väl.
Det blev en jaktkniv!
Som jägare visste jag hur en kniv skulle se ut för att vara säker i handen även om man var blodig, svettig, kall eller våt om fingrarna. Skärpevaraktigheten löste jag genom att använda en höglegerat rosttrögt specialstål från Hitachi Metal Corp. i Japan, ett stål som Boeing-fabriken använde till rotorblad i sina väldiga flygmotorer. Som vanligt kom sådana idéer från knivmakare i USA, där särskilt den numera framlidne Robert W Loveless, världens genom tiderna bäste knivmakare, var den som drev på utvecklingen av finare stål för knivar. Jag hade nöjet att få prata med honom 1997 och han kunde bl a berätta att han sett en F1-kniv och gillade det han såg, som han uttryckte det. Jag frågade var han fått sin inspiration från att designa och tillverka knivar och, till min förvåning, berättade han att den kom från Skandinavien! Svaret överraskade mig men han förklarade att han alltid gillat de enkla, rena linjerna i nordiska knivar och att det varit ledstjärnan i hans tillverkning. Bob Loveless dog i september 2010, 81 år gammal, men hans design kommer att leva under mycket lång tid – han anses vara den som introducerade droppoint-designen på knivar.
I augusti 1995 kunde Fällkniven AB leverera åtskilliga tusen knivar till det svenska Flygvapnet. Under det påföljande året introducerades kniven på den civila marknaden och det ledde till en viral succé. Som ett resultat avvecklade vi försäljningen av andra fabrikat och fokuserade på att designa, utveckla, tillverka och sälja endast egna produkter. F1:an var den första serietillverkade slidkniven i världen som var försedd med blad i specialstål och det framstod som mycket attraktivt för tjugo år sedan. F1-kniven har genom åren uppgraderats vad gäller det tekniska innehållet men den ursprungliga designen står sig ännu. En mera populär kniv får man leta efter så, ett vinnande koncept som detta ändrar man inte på. Den erfarenhet och det filosofiska koncept som F1-kniven bygger på återfinns i så gott som alla andra knivmodeller så släktskapet mellan de olika modellerna är påfallande, särskilt i tekniskt och ergonomiskt hänseende.